In deze video met uitleg voor economie gaan we het hebben over de verschillende marktstructuren en welke kenmerken deze hebben. Verder leer je hoe je kunt berekenen wat je marktaandeel is.
1. Marktstructuur

in de economie houdt concurrentie in dat twee of meerdere bedrijven strijden voor een groter marktaandeel.
Goederen en diensten waarvan de exemplaren in de ogen van de consument verschillen. Denk bijvoorbeeld aan Nike schoenen en Gucci schoenen. Het zijn beide schoenen, maar consumenten zien grote verschillen!
Goederen en diensten waarvan alle exemplaren in de ogen van de consument identiek zijn. Het maakt dan ook niet uit van welke aanbieder het product afkomstig is. Denk bijvoorbeeld aan suiker.
In de economie spreken we meestal van een markt als we het hebben over een afgebakend gebied waarin aangeboden en gevraagde hoeveelheden van een bepaald product verhandeld worden, waarbij een prijs ontstaat.
Hiermee wordt het verschijnsel bedoeld dat het vrije spel van vraag en aanbod automatisch zorgt voor voldoende afstemming tussen vragers en aanbieders, met een geschikte prijs als gevolg.
Hiermee wordt de situatie bedoeld waar de gevraagde hoeveelheid in evenwicht is met de aangeboden hoeveelheid. Het aantal gevraagde producten of diensten staat hier dus precies gelijk aan het aantal aangeboden producten of diensten
Dit het geheel van omstandigheden waaronder producenten opereren en met elkaar concurreren
Marktvorm met slechts één aanbieder
Een marktvorm waarop de feitelijke verschillen tussen producten van verschillende aanbieders klein zijn, maar waarop consumenten de producten toch verschillend waarderen. Er zijn veel aanbieders en het product is heterogeen. Bedrijven kunnen dan ook, binnen zekere grenzen, de prijs zelf bepalen. Een voorbeeld is de kledingindustrie; Gucci schoenen zijn doorgaans duurder dan Nike schoenen, maar het zijn beide schoenen!
Dit zijn markten waarbij de prijs niet volledig wordt gevormd door vraag en aanbod maar waarbij individuele vragers of aanbieders invloed kunnen uitoefenen op de prijsvorming
Een marktvorm met een beperkt aantal aanbieders of enkele grote aanbieders die het overgrote marktaandeel in handen hebben.
Het bedrag dat wordt betaald of gevraagd bij de verhandeling van goederen en/of diensten
Marktvorm met een groot aantal vragers en aanbieders, homogene producten, vrije toe- en uittreding en volledige transparantie. De individuele vrager of individuele aanbieder heeft geen invloed op de prijs.
Rest Inkomen dat overblijft na beloning van de andere productiefactoren (opbrengst minus kosten)
We gaan ervan uit dat twee bedrijven, Energas en Green Energy, de enige aanbieders zijn op de energiemarkt. Ze opereren dus op een oligopolistische markt.
Leg uit waarom EnerGas en Green Energy zich vooral met hun product en niet met hun prijs zullen proberen te onderscheiden.
Een voorbeeld van een juiste uitleg is:
Als er op een markt enkele aanbieders van een homogeen product zijn, is het risico groot dat er een prijzenoorlog wordt ontketend wanneer de bedrijven elkaar op prijs gaan beconcurreren. Hierdoor verliezen alle bedrijven omzet en daarmee winst en zullen zij er dus eerder voor kiezen zich met hun product te onderscheiden.