In deze video met uitleg voor geschiedenis behandelen we vier onderwerpen. Het eerste onderwerp gaat over de belangen van de fabriekseigenaren en andere ondernemers. Hierna wordt uitgelegd hoe de arbeiders hun leef en werkomstandigheden probeerden te verbeteren. En in het derde onderwerp wordt het succes van de stad Londen beschreven. Tenslotte gaan we het hebben over de moderne vorm van imperialisme die opkwam aan het einde van de 19e eeuw.
6. De sociaal-economische gevolgen van de industriële revolutie in Groot-Brittannië

De graanwetten waren ingevoerd door de Britse overheid om boeren te beschermen tegen import van goedkoop graan. Het afschaffen van deze wetten zorgde ervoor dat de broodprijs daalde en dat ondernemers minder loon hoefden te geven aan hun werknemers
Een kiesstelsel waarbij een land verdeeld is in bepaalde gebieden die ieder één of meer vertegenwoordigers kiezen
Een Britse wet die in 1833 werd aangenomen om de levens- en werkomstandigheden van kinderen in Engelse fabrieken te verbeteren
Alle voorzieningen in een land of gebied als het gaat om transport zoals wegen, spoorlijnen, waterwegen, havens, olieleidingen en communicatie zoals telefoon en internet
Het gewelddadig overnemen van een ander gebied
Een economisch systeem dat gericht is op individuele handelsvrijheid. De overheid moet zo min mogelijk ingrijpen in de economie
Als landen hun macht in andere delen van de wereld uitbreiden door gebieden te veroveren en te controleren, spreek je van imperialisme. Vanaf de 15e en 16e eeuw werden grote delen van de wereld veroverd door Europese landen, en daar spreek je van modern imperialisme
Een Engelse wet die een hervorming van het kiesrecht beoogde. Kiesdistricten werden naar aanleiding van deze wet opnieuw ingedeeld
Een maatschappelijk probleem, wat te maken had met de slechte leef- en werkomstandigheden van arbeiders. Het was een direct gevolg van de industriële revolutie en was aanleiding tot de eerste vormen van sociale wetgeving
Gebruik maken van iemand of een groep mensen zonder hen daarvoor te belonen
Een vereniging van werknemers om arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden te waarborgen of te verbeteren
Bron 5
In 1833 ondervraagt een Britse regeringscommissie de arbeider Samuel Coulson over zijn kinderen, die werken in een fabriek:
Vraag (van de commissie): Op welke leeftijd gingen uw dochters aan het werk?
Antwoord (van Samuel Coulson): De oudste was 12, de middelste 11 en de jongste was 8 jaar toen ze voor het eerst naar de fabriek gingen.
Vraag: Hoe laat vertrokken zij 's morgens?
Antwoord: Tijdens de drukke tijd vertrokken ze om 3 uur in de ochtend, tot 10 uur of half 11 's avonds.
Vraag: Hoeveel pauze hadden zij tijdens de 19 uur die zij werkten?
Antwoord: Een kwartier om te ontbijten en een half uur voor het avondeten. Ze hadden ook een kwartier drinkpauze.
Vraag: Was het niet heel moeilijk om de kinderen 's morgens wakker te krijgen?
Antwoord: Ja, in het begin moesten we ze oppakken en wakker schudden.
Vraag: Stel dat ze iets te laat op het werk waren, wat was dan de consequentie?
Antwoord: In dat geval werd er een kwart van een dagloon ingehouden.
Gebruik bron 5.
De Britse regering wil de arbeidsomstandigheden in Groot-Brittannië verbeteren en laat de commissie hiervoor aanbevelingen doen. Licht dit toe door:
- te verklaren dat de commissie juist mensen als Coulson wil verhoren en
- aan te geven welke wet mede dankzij de aanbevelingen van deze commissie wordt aangenomen.
Voorbeeld van een juist antwoord is:
• De commissie wil mensen als Coulson verhoren, omdat hij uit eigen ervaring spreekt over de arbeidsomstandigheden
• De aanbevelingen van de commissie leiden tot de aanname van (de eerste van) de Factory Acts