In deze laatste video voor geschiedenis in de reeks over de verlichting, gaan we kijken naar de invloed van de verlichting op de politieke cultuur tussen 1815 en 1848.
5. Politieke cultuur

Een politieke ideologie die streeft naar een maatschappij waarin productiemiddelen en goederen gemeenschappelijk bezit zijn
Een politieke stroming die de vrijheid van burgers centraal stelt. De rol van de staat moet klein zijn zodat de vrijheid van individuen voorop staat
Een staat waar de overheid zich zo min mogelijk bemoeit met de inwoners. De enige taak van de overheid is om te zorgen voor de veiligheid van de burgers, door middel van politie en het leger
Een politieke ideologie waarbij de voorliefde voor het eigen land en het eigen volk centraal staat, net als het streven naar nationale zelfstandigheid
Een regeringsvorm waarbij burgers via gekozen vertegenwoordigers in het parlement invloed hebben op het beleid. De uitvoerende macht ligt bij de regering, waardoor burgers alleen indirect deelnemen aan de besluitvorming
Een politieke stroming die gebaseerd is op gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid en solidariteit, die daarbij streeft naar een eerlijke verdeling van macht en goederen
Een gewapende opstand tegen Willem I in 1830, die uiteindelijke leidde tot de onafhankelijkheid van België
Een politieke omwenteling aan het eind van de 18e eeuw, waarbij de Franse monarchie werd afgeschaft en de Eerste Franse Republiek werd opgericht
Het maatschappelijke conflict tussen verschillende sociale klassen
Bron 9
Philipp Jacob Siebenpfeiffer, een van de organisatoren van een meerdaags politiek festival in de Beierse plaats Hambach in 1832, houdt daar een toespraak waarin hij zegt:
"En hij zal komen die dag, de dag van de zuiverste overwinningsroes, waarop Duitsers uit de Alpen, van de Rijn, de Donau en de Elbe elkaar als broeders zullen omarmen, waarop de tolpalen, de slagbomen en alle andere formele tekenen van de scheiding, de hindernissen en de onderdrukking verdwijnen. (…) Waarop vrij verkeer over vrije straten getuigt van het vrijkomen van onze nationale krachten en energie; waarop de vorsten hun bonte hermelijnen mantels die de pretentie uitstralen dat zij plaatsbekleder zijn van God, omruilen voor mannelijke toga's van Duitse waardigheid. En de ambtenaar en de soldaat zich niet meer tooien met het bediendenjasje van de heren en meesters, maar met de tekenen van hun verbondenheid met het volk. (...) Als de vorsten hun troon daarboven in de wolken niet verlaten om gewone burgers te worden, dan zal het Duitse volk zelf, op een moment van groots enthousiasme, het werk voltooien, waarvoor hun ziekelijke verwaandheid en egoïsme terugdeinzen."
Gebruik bron 9. Je beweert dat Siebenpfeiffer: 1. kritiek geeft op maatregelen van het Congres van Wenen en 2. vooruit loopt op ideeën van het Frankfurter Parlement. Leg beide beweringen uit.
Voorbeeld van een juist antwoord is:
• Het Congres van Wenen herstelde Duitse vorstendommen, terwijl Siebenpfeiffer zich afzet tegen deze grenzen / tegen deze vorsten in
Duitsland / tegen de onderdrukking van het volk
• Siebenpfeiffer wil dat de Duitse vorsten burgers worden / wil een einde maken aan de absolutistische vorstenhuizen in Duitsland / wil vrij
goederenverkeer door heel Duitsland / wil een verenigd Duitsland, waarmee hij vooruitloopt op de liberale politieke ideeën van het Frankfurter Parlement over de toekomst van Duitsland / het streven naar de Duitse eenwording