Bedrijfseconomie

2. Vormen van marketing

Gegeven door:
Carlitos Kramer
Beschrijving Begrippen

Welkom allemaal en goed dat je kijkt naar deze video met uitleg voor bedrijfseconomie. We gaan het volgende bespreken: 

  1. Het verschil tussen marketing gericht aan consumenten of bedrijven (online en offline);
  2. En de verschillende vormen van e-marketing.
D1. Marketingbeleid

ThumbnailPlay
ThumbnailPlay
ThumbnailPlay

Samenvatting voor bedrijfseconomie - Vormen van marketing


Op wie richt marketing zich?

Marketing hoeft niet alleen gericht te zijn aan consumenten. In marketing onderscheiden we vier verschillende mogelijkheden, namelijk:  

  1. Bedrijven aan consumenten, afgekort B2C;
  2. Bedrijven aan bedrijven, afgekort met B2B;
  3. Consument aan bedrijven, afgekort met C2B, en;
  4. Consument aan consument, afgekort C2C.


Business to Consumer (B2C)

De term ‘Business to Consumer’ (B2C) spreekt misschien voor zich. Dit betreft een marketingstrategie waarbij de levering van goederen en diensten vanuit bedrijven aan particulieren is gericht, consumenten dus. De aanbieder van producten en diensten richt zich uitsluitend of voornamelijk op doelgroepen binnen de consumentenmarkt. Denk aan supermarkten en kledingzaken.


Business to Business (B2B)

Business to Business (B2B) betreft een marketingstrategie waarbij bedrijven producten of diensten leveren aan andere bedrijven. De aanbieder van het product richt zich dus uitsluitend of voornamelijk op andere bedrijven. Je kunt bijvoorbeeld denken aan groothandelaren die eten en drinken verkopen aan restaurants, of aan een bedrijf zoals Salesforce, dat via het internet Software als een dienst levert aan veel grote bedrijven.


Consumer to Business (C2B)

In het geval van Consumer to Business (C2B) kunnen bedrijven waarde halen uit producten of diensten die consumenten juist aanbieden. Als jij een prachtige weerfoto hebt gemaakt, kun je die misschien wel verkopen aan de NOS. Ook kun je denken aan een influencer die heel veel volgers heeft en promoties doet voor bedrijven, of aan bedrijven waaraan je als consument je oude auto kunt verkopen.


Consumer to Consumer (C2C)

Dit is een relatief nieuwe marketingstrategie die steeds populairder wordt, waarbij consumenten aan elkaar verkopen. Een verkoper kan zo vaak makkelijk zijn of haar spullen kwijt, en  de koper kan vaak voor goedkoper inkopen dan bij een bedrijf. Via een platform kan een consument dan een product of dienst aanbieden aan een andere consument. Het bedrijf dat het platform beheert functioneert dus eigenlijk als tussenhandelaar, maar het wordt wel gezien als C2C. Denk bijvoorbeeld aan AirBnb, waarbij je jouw huis kan verhuren aan andere consumenten. Ook kun je bijna alles kopen of verkopen op Marktplaats. 


E-Marketing

Omdat we met z’n allen steeds meer online zijn is er ook een stevige verplaatsing van traditionele marketing naar internetmarketing. Online marketing noemen we ook wel e-marketing.


Kenmerken e-marketing

E-marketing heeft verschillende kenmerken. Doordat jij cookies toestaat van bijvoorbeeld Google of Meta (eigenaar van onder andere Facebook en Instagram), krijg je persoonlijke aanbiedingen of reclames. Slimme algoritmes plaatsen advertenties waarvan gedacht wordt dat die voor jou van belang zijn, door jouw surfgedrag. Advertenties zijn dus een vorm van e-marketing.


E-marketing is vaak ook interactief. Jij koopt bijvoorbeeld een product online en plaatst achteraf een review. Of je ‘tagged’ een bedrijf op sociale media, omdat je ergens heel erg tevreden of juist ongelofelijk ontevreden over bent. Dit heeft dan weer invloed op de online marketing van dat bedrijf, want als zij veel goede reviews krijgen, zullen ze betrouwbaarder overkomen voor nieuwe klanten.


E-mail marketing

Een andere vorm van e-marketing, naast advertenties, is e-mail marketing. Jij schrijft je in voor een nieuwsbrief, of laat je e-mail adres achter na het kopen van een product en vervolgens krijg je aanbiedingen opgestuurd. Voor aanbieders heeft dit veel voordelen. De kosten zijn laag, want de online reclamefolder, om het zo maar even te noemen, kost geen papier, ze hoeven geen bedrijf te betalen om de advertentie te plaatsen en het wordt via mailinglijsten direct naar een groot aantal klanten verstuurd met als doel de klant te prikkelen tot actie.  


Affiliate marketing

Ook bestaat er ook nog zo iets als affiliatie marketing. Affiliatie betekent eigenlijk gewoon een verbondenheid tussen twee partijen. Doorgaans maakt de ene partij reclame voor de andere partij door middel van advertenties. De “affiliate”, dus degene die de advertentie plaatst, ontvangt dan een bepaald bedrag van de adverteerder per keer dat er op de advertentie geklikt wordt, of per keer dat er iets verkocht wordt via de advertentie. Vergelijkingssites kunnen zo ook geld verdienen, door bijvoorbeeld de optie te geven om direct door te klikken naar de site van de verschillende aanbieders.   


Search Engine Optimization (SEO)

Ten slotte is een belangrijke vorm van e-marketing Search Engine Optimization, afgekort SEO. Dit heeft alles te maken met jouw vindbaarheid op zoekmachines zoals Google. Je wil natuurlijk bovenaan komen te staan als mensen iets Googlen wat te maken heeft met jouw product of dienst. Google heeft een speciaal algoritme dat bepaalt hoe hoog jij komt te staan. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met hoe snel jouw website werkt, welke woorden jij gebruikt in de teksten op jouw website, hoe lang mensen gemiddeld op jouw website zitten, en nog veel meer.


Er zijn hele bedrijven die zich specialiseren in SEO. Een belangrijk onderdeel van e-marketing is dus SEO, niet te verwarren met SEA, Search Engine Advertising, wat simpelweg de zoektermen zijn waarop geadverteerd wordt door bedrijven. Als je iets Googled zie je vaak dat de eerste paar resultaten advertenties zijn, en dat is dus SEA.