Op school leer je natuurlijk heel veel, maar bij sommige vakken mis je misschien af en toe iets. Het is bijvoorbeeld goed om te weten wat verschillende economische modellen inhouden, maar hoe kun je die kennis nu toepassen in ‘het echte leven’? In dit artikel leggen we je daarom alles uit over de belastingaangifte.
Belastingaangifte
Zoals je misschien wel weet, moet iedereen in Nederland belasting betalen. Dit gaat automatisch, doordat er inkomstenbelasting wordt ingehouden op je salaris of uitkering. Ook betaal je btw (belasting toegevoegde waarde) over de meeste producten. Om ervoor te zorgen dat alles op de juiste manier wordt ingevoerd en eerlijk gebeurt, moeten de meeste mensen ieder jaar belastingaangifte doen. Het kan zijn dat je geld tegoed hebt en dus terugkrijgt, maar het kan ook zijn dat je te weinig belasting betaald hebt en dat je helaas meer moet betalen.
Wanneer moet je belastingaangifte doen?
Sommige mensen krijgen een brief of e-mail wanneer ze belastingaangifte moeten doen. Dit krijg je meestal niet als je geen vaste baan hebt, maar wel een bijbaan. Dat betekent niet dat je dan geen belastingaangifte kunt doen! Sterker nog, het kan juist heel handig zijn om het wél te doen. Het kan namelijk zo zijn dat je geld tegoed hebt, en dat kun je alleen terugkrijgen door hier zelf achteraan te gaan.
Normaal gesproken moet je tussen 1 maart en 1 mei belastingaangifte doen. Soms verschuift dit een beetje, zoals in 2021; toen kon het tot en met 8 mei. Lukt het niet binnen die tijd? Dan kun je uitstel aanvragen en heb je tot 1 september de tijd. Het aanvragen van uitstel moet wel vóór 1 mei gebeuren.
Wat als je geen belastingaangifte doet?
Als je geen aangifte doet, kun je een boete van €369,- krijgen. Gelukkig krijg je dit niet meteen. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je vergeet om op tijd aangifte te doen. Je krijgt daarom altijd eerst een herinnering en daarna een aanmaning. Ben je daarna wéér te laat? Dan kun je die boete wel verwachten.
Hoe doe je belastingaangifte?
Oké, het is dus belangrijk om belastingaangifte te doen. Maar hoe doe je dat? Meestal is het niet erg ingewikkeld: een groot gedeelte is namelijk al voor je ingevuld. Het is vooral belangrijk dat je goed checkt of alles klopt. Wel kan het zo zijn dat je het lastig te begrijpen vindt, want de Belastingdienst gebruikt vaak wat ingewikkelde begrippen. Hieronder lees je een aantal van deze begrippen, met een uitleg daarachter.
Brutoloon -> Het totale bedrag van je loon. Hierover houdt jouw werkgever loonbelasting en premies in. Het is niet het bedrag dat je krijgt.
Jaaropgave -> Hierop staat wat je in één jaar hebt verdient. Heb je meerdere banen? Dan heb je ook meerdere jaaropgaven.
Loondienst -> Als je werkgever belasting inhoudt op jouw loon, ben je in loondienst.
Loonheffingskorting -> Een bedrag dat je van de te betalen belasting mag afhalen. Je krijgt dus eigenlijk korting op de belasting. Je mag dit bij één werkgever aanvragen.
Nettoloon -> Het bedrag dat overblijft na aftrek van belasting en premies. Dit is het bedrag dat je ook echt ontvangt op je rekening.
Premie -> Een bedrag dat je betaalt om in aanmerking te komen voor een uitkering of verzekering.
Zorgtoeslag -> Voor een zorgverzekering betaal je premie, als je 18 of ouder bent. De zorgtoeslag is een bedrag dat je krijgt als tegemoetkoming voor deze kosten. Je komt hier alleen voor in aanmerking als je inkomen niet erg hoog is.
Wat heb je nodig voor een belastingaangifte?
Om in te loggen bij de Belastingdienst heb je een DigiD-account nodig. Ook wordt er gevraagd naar jouw Burgerservicenummer en kan het handig zijn om je jaaropgave of laatste loonstrook bij de hand te houden.
Wil je hier meer over weten? Bekijk dan onze economie uitlegvideo's!
Digistudies, hét videoplatform voor bovenbouwleerlingen
- Goedkoper dan bijles
- Scoor gemiddeld een punt hoger!
- Gecontroleerd door docenten
- Slechts €99,- voor alle vakken